zondag 31 juli 2016

31 juli - bye bye ijsland

Rustig ontbijten, Alles lekker laten drogen (ook al zijn het huurtenten) en alle kampeerspullen weer inpakken in de tassen. Dan op naar Reykjavik. Daar nog even de geijkte sights bekijken en de winkelstraat doorlopen. Tenten (en wifi hotsprot, snik..) inleveren en nu zelf onze overgebleven spullen achterlaten voor volgende kampeerders (suiker, afwasmiddel).

Nog wat souvenirs scoren en een viking frietje wegwerken en dan terug naar het vliegveld

on rondje ijsland is klaar!

We konden de auto achterlaten op het vliegveld met de sleutels er in! blijkbaar is autodiefstal in IJsland geen probleem bij gebrek aan buitenland om heen te rijden.

De tax-free van de aankopen regelen en nog even de laatste kronen opmaken aan koffie en dan terug met de air berlin. Prima service trouwens met gratis drankjes aan boord. Rond 22.00 aankomst in dusseldorf, tassen ophalen en terug naar Nederland.

zaterdag 30 juli 2016

30 juli - terug naar het westen

vanuit husavik werd het tijd om terug te gaan naar het westen, terug richting Reykjavik. Maar eerst nog even langs de 'waterval van de goden', de godafoss.

Ook Tim heeft een lekker stukje van dit traject gestuurd.

Aangekomen in Akarnes de tenten opgezet en pizza gegeten bij het lokale tankstation/diner. Mooie zonsondergang

vrijdag 29 juli 2016

29 juli - myvatn, dettifos & husavik

Na een ijzige nacht (gasstel waaide steeds uit gelukkig konden we op de biolite nog wel koffie zetten) gauw inpakken en in de warme auto door naar de dettifoss waterval. Deze waterval heeft het grootste vallend watervolume van Europa  en komt o.a. voor in de film "Prometheus".

even verderop lag de Selfoss waterval en die was ook best mooi

Toen door naar Myvatn. Bij Myvatn eerst het geothermisch gebied even verkend, toen door naar het  openluchtbad. Hier heerlijk opgewarmd bij temperaturen tot 41 graden!

opgewarmd en schoongedouched door naar Husavik een leuk visserdorpje helemaal bovenin IJsland
 (bijna bij de poolcirkel) Husavik staat bekend om zijn walvis tripjes en er was nog plek voor ons op een van deze tochten. Op een mooie houten boot voeren we uit goed ingepakt in zee-overalls.

Het water was wat ruig zodat niet al onze mede passagiers van de trip genoten maar wij wel. Bovenin op de uitkijk naar walvissen. Na ruim een uur varen hadden we succes: twee bultruggen werden gespot en later nog een derde. Maar ze doken onder en dan begon het zoeken opnieuw. Na 3 uur werden we met een kop chocomel weer terug aan de haven afgezet.

Overnachten op de lokale camping in husavik op een fijn plekje.

donderdag 28 juli 2016

28 juli - oostfjorden

na een koude nacht in Hofn, inpakken (wordt al routine) en door. We zijn al halverwege de tijd en niet halverwege het rondje dus km maken vandaag. Maar dat valt nog niet mee want road 1 is bochtig en smal hier en verandert zelfs even voor een flink aantal km in een rotsige gravel bergpas.
40 km/h maximaal haalbaar op deze stukken.

We stoppen even in een klein vissersdorpje djupivogur voor de lunch: het family voordeel menu, lekker. Ook fijn is dat je in ijsland overal gratis water bij het eten kunt krijgen.

Myvatn, ons oorspronkelijke doel was daardoor iets te ver en we stranden op een zeer lokale camping met zeer basic voorzieningen. Door de regen (hier wel) en de wind is het hier echt koud en duiken we met veel lagen kleren aan vroeg de slaapzak in, de gehuurde fleece dekens komen hier goed van pas!

woensdag 27 juli 2016

27 juli - vatnajokull glacier & lagoon

Opstaan en alles inpakken en met veel kleren aan (incl handschoenen) naar het ijswandel kantoortje van icelandic mountain guides naast de camping. Het blijkt een van de warmste dagen van de zomer te worden en al die kleren zijn niet nodig. Wel stevige schoenen om de ijzers onder te doen en we krijgen ook een ijshouweeltje mee. Met drie anderen en onze gids Bryndis gingen we op pad voor een tocht van ruim 3 uur over de gletsjer. Die was niet zo mooi wit als de Jotunheimen in Noorwegen een paar jaar geleden maar dat kwam door de as die neer was gekomen na de recente vulkanuitbarstingen. Onderweg vertelde Bryndis nog allerlei wetenswaardigheden over ijsland, de loslopende schapen, waarom iedereen bij de voordeur zijn schoenen uitdoet in ijsland etc.

Na een tijdje kwamen we bij de ijsgrot, die maar tijdelijk toegankelijk is. Hier zaten wat steilere stukken in zodat we gezekerd moesten lopen. De grot was erg mooi , fel blauw ijs (vanwege de lagere hoeveelheid lucht in het ijs) en met kruipdoor sluipdoor kon je een heel rondje erdoor kruipen.

Na de gletchertocht was het inmiddels middag en we moesten verder. Wel gestopt bij de glacier lagoon, een meertje waar stukken gletcher afbreken en langzaam naar zee drijven of aanspoelen op het strand. Een heel bijzonder gezicht was dat en een hele rustgevende plek. Veel fotos gemaakt.

Toen door naar de camping in Hofn. Hier was ook een supermarkt waar we weer wat eten konden inslaan.

dinsdag 26 juli 2016

26 juli - skogafoss & black beach

Na een prima nacht (temperatuur viel mee, wel regen snachts maar in de ochtend weer droog) opbreken en alles weer inpakken en door naar skaftafell. Hier willen we gaan ijswandelen, als het weer OK is tenminste. Met de Wifi hotspot kunnen we dat gelukkig goed volgen als wisselt de voorspelling dagelijks. Onderweg komen we langs een hele mooie waterval, de Skogafoss met een flinke beklimming naar de bovenstroom.

Nogmaals het weer gechecked en dat lijkt ok dus een gletsjertocht geboekt voor de volgende dag. We hebben geluk, er is nog plek in de ochtend om 11.00 en de tocht die we uitgezocht hebben bezeokt tijdelijk ook een ijsgrot (normaal kan dat alleen in de winter).

Door naar Vik. hier wilden we eerst stoppen maar rijden we nu door maar niet nadat we eerst de black beach met bijzondere steenformatie hebben bekeken!

De camping in skaftafell is groot maar druk. En er is helemaal niets te koop. Wel is vlakbij de trail naar weer een bekende waterval: de Svartifoss. Dat is nog behoorlijk klimmen en net voor het donker zijn we weer terug.